PERSBERICHT / Herman Daems geeft de fakkel door

04/12/13

Na een termijn van 5 jaar beschouwt Herman Daems de tijd rijp om de fakkel door te geven. Vanaf maart 2014 zal Thomas Leysen het voorzitterschap van de Commissie Corporate Governance (de ‘Commissie’) opnemen.

Herman Daems trad aan als voorzitter van de Commissie in 2008. Hij was dan ook nauw betrokken bij de revisie van de oorspronkelijke Belgische Corporate Governance Code en de publicatie van de nieuwe versie in 2009 (‘Code 2009’). Daarnaast werden onder zijn voorzitterschap verscheidene toelichtingsnota’s ontwikkeld. Hiermee wil de Commissie de beursgenoteerde ondernemingen ondersteunen in de toepassing van hun corporate governance beleid. De laatste jaren zagen verschillende regelgevende initiatieven op het vlak van corporate governance het licht. In deze context wist de Code zijn specifieke positie te bewaren en werd in juni 2010 bij koninklijk besluit erkend als de referentiecode voor de Belgische beursgenoteerde ondernemingen.

Herman Daems over de voorzitterswissel: “Dit is een logische evolutie. De Commissie wijzigde op 30 mei 2013 haar samenstelling en daar hoort logischerwijze ook een voorzitterswissel bij.” Hij voegt er tevens aan toe dat Thomas Leysen, voorzitter van de raad van bestuur van Umicore en van KBC Groep, goed geplaatst is om de leiding over te nemen. Thomas Leysen is immers een Belgische ondernemer met heel wat internationale bestuurservaring en is tevens al een aantal jaren actief lid van de Commissie.