PERSBERICHT / Editie 2009 van de Belgische Corporate Governance Code: flexibiliteit, transparantie en modernisering

12/03/09

Op 12 maart 2009 werd de nieuwe versie van de Belgische Corporategovernancecode gepubliceerd. Deze nieuwe editie, de “Code 2009”, is het resultaat van de werkzaamheden in de Commissie Corporate Governance onder het voorzitterschap van Herman Daems. Ze vervangt de versie 2004. De Code 2009 houdt rekening met de Europese en Belgische regelgeving op het vlak van corporate governance, met de evolutie van de codes en best practices op het gebied van deugdelijk bestuur in de overige EU-landen en met de verwachtingen van de samenleving en de stakeholders tegen een achtergrond van verregaande veranderingen ten gevolge van de financiële en economische crisis.

Lang maar vruchtbaar traject

In september 2007 besloot de Commissie de Belgische Corporategovernancecode te herzien, waarna twee consultatierondes werden opgestart. Herman Daems, voorzitter van de Commissie Corporate Governance: “Met de financiële crisis die in september 2008 losbarstte, kwam er heel wat kritiek op de corporategovernancecodes. Velen vonden dat de wetgever moest optreden. In deze context bevestigt de Commissie opnieuw haar overtuiging dat een sterk onderbouwd en transparant systeem van aanbevelingen als aanvulling op de reeds bestaande wetgeving de beste oplossing is. In het belang van alle stakeholders moeten we voorrang blijven geven aan het samenspel van Governancecode en vennootschapsrecht. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat deze Code 2009 en de manier waarop zij continu zal worden geëvalueerd en bijgestuurd, alles in huis heeft om het vertrouwen van de investeerders in de Belgische beursgenoteerde bedrijven te versterken en zodoende aan alle stakeholders ten goede te komen.

Corporategovernancecode anno 2009

De structuur van de Code 2009 blijft gebaseerd op negen principes, die de pijlers van deugdelijk bestuur vormen, op aanbevelingen en op richtlijnen die de draagwijdte ervan verduidelijken. Door hun flexibiliteit kunnen de aanbevelingen snel aan de grootte van de ondernemingen, aan hun behoeften en aan het zakenleven worden aangepast. Deze flexibiliteit wordt gecombineerd met twee sleutelelementen: de ‘comply or explain’- benadering en de centrale rol van transparantie. Concreet betekent dit dat van de beursgenoteerde vennootschappen wordt verwacht dat ze de aanbevelingen in acht nemen en dat, als ze er toch van afwijken, ze daar een degelijke uitleg voor geven in hun corporategovernanceverklaring.

De Code 2009 bevat de belangrijke wijzigingen, bijvoorbeeld:

• De Code 2009 definieert duidelijk de prominente rol van de CEO in het beheer van de vennootschap en verduidelijkt de verantwoordelijkheden van de raad van bestuur, in het bijzonder op het vlak van systemen voor interne controle en risk management.
  • De Code 2009 bouwt de rol van de comités en de evaluatie van hun werking uit. Hij sluit aan op de nieuwe wettelijke definitie van de onafhankelijke bestuurders.
  • De Code 2009 wijzigt het Principe met betrekking tot de remuneratie van de topmanagers van beursgenoteerde vennootschappen. Er zal voortaan een remuneratieverslag moeten opgesteld worden. Dat moet, onder andere, significante informatie verschaffen over het remuneratiebeleid en over de verschillende bestanddelen ervan. Wat de vertrekvergoedingen van de managers van beursgenoteerde bedrijven betreft, was de Commissie gevoelig voor het publieke en delicate debat hierover. Zij moedigt de genoteerde vennootschappen en de kandidaat-CEO’s ertoe aan vrijwillig het bedrag van de vertrekvergoedingen te omkaderen en te beperken op het moment dat de arbeidsovereenkomst wordt gesloten.

Philippe Lambrecht, bestuurder en secretaris van de Commissie Corporate Governance:

“De Code 2009 is moderner en gaat verder dan de Code 2004. Ze is ook perfect complementair met de bestaande wetgeving inzake corporate governance. Ik ben ervan overtuigd dat de Code 2009 een belangrijke bijdrage zal leveren tot de verdere implementatie van een krachtdadig en transparant corporategovernancebeleid in onze Belgische beursgenoteerde vennootschappen.”